• Behandeling bruggen groeit verder uit naar specialisme van Straco Waspik
  • Behandeling bruggen groeit verder uit naar specialisme van Straco Waspik
  • Behandeling bruggen groeit verder uit naar specialisme van Straco Waspik
  • Behandeling bruggen groeit verder uit naar specialisme van Straco Waspik
  • Behandeling bruggen groeit verder uit naar specialisme van Straco Waspik

Bij Straco Waspik weet men wel raad met de vraag naar het conserveren van bruggen en brugonderdelen. Martin Groenendaal vertelt waarom juist deze activiteiten verder uitgroeien naar een specialisme: “Niet iedereen heeft de faciliteiten in huis om grote brugonderdelen te behandelen. Wij kunnen in onze hal 1 zelfs de meest ‘onhandige’ stukken qua grootte bewerken.

Watertaxisteiger
De collega´s werkten de afgelopen maanden aan verschillende bruggen en brugonderdelen, zoals aan een watertaxisteiger voor in Hendrik-Ido-Ambacht. Martin: “Bijzonder aan dat project was dat we met vijf verschillende kleuren 650m² hebben bewerkt; van de brugleuning tot het wegdek. Door de keuze van de opdrachtgever voor verschillende kleuren was deze watertaxisteiger voor ons een arbeidsintensief project.”

Fietsbruggen
Voor de Gagelbrug, een fietsviaduct in Utrecht, straalden en metalliseerden de Straco collega´s maar liefst 1.800 m² in opdracht van De Kok Staalbouw. Door derden werd op de Straco locatie RVS gaas in de tussenruimten van de fietsbrug gespannen. Martin: “Mooi handwerk om te zien! De mannen vlochten elk draadje handmatig vast.”
Na alle bewerkingen in Waspik werd de Gagelbrug in de nachtelijke uren naar de eindbestemming in Utrecht vervoerd. Vanwege de hoogte van de brugonderdelen moesten viaducten worden gemeden.
Door het strakke tijdschema was de Gagelbrug voor Straco Waspik wederom een prestige-opdracht: met ieders inspanning lukte het werk in een kort tijdsbestek succesvol uit te voeren.

Die tijdsdruk was er ook bij het behandelen van de Gazellebrug in Veghel. Bij deze brug van 110 meter lengte ging het weliswaar om slechts één kleur verf, maar die moest wel onder hoge tijdsdruk worden aangebracht. Zodat de vier onderdelen voor de bouwvak op hun plek van bestemming lagen. •

Project details
  • 8 december 2014Date: